Du har to minutter fra nå!
- Hedvig Rognerud
- 13. mars 2012
- 2 min lesing
Har du noen gang hatt følelsen av at du lot en mulighet gå fra deg? Har du noen gang gått inn heisdøra sammen med en person du har lyst til å bli bedre kjent med, uten å få sagt det du har på hjertet i løpet av de to minuttene du har han eller henne helt for deg selv? Disse minuttene du enten benytter eller lar gå fra deg, er en så allmenn tilstand at den har fått sitt eget navn, på engelsk ”elevator speech” og på norsk ”heistale”. Når du skal presentere deg selv og det du holder på med, er to minutter gjerne den tiden du får. Tenk deg et selskap, eller en kurspause, fram med handa, presentere seg for hverandre, og så kommer spørsmålet: ”Hva driver du med, da? ”I løpet av disse minuttene blir enten høflighetsfrasene unnagjort og dere fortsetter til hver deres kant, eller du har klart å vekke interessen hos den andre til å fortsette samtalen. Med bakgrunn i denne kunnskapen om hvordan folk virker på hverandre, har Kvinnovasjonsdeltakerne i Fjellregionen til neste samling fått i oppdrag til neste samling å gi en 2 minutters presentasjon av seg selv og sin bedrift. Hvordan vil du bruke dine to minutter? Jeg tenker at det er viktig å få fram nytteverdien av tjenesten eller produktet, og hvordan det kan være til glede for mottakeren. Som coach kan jeg for eksempel si at jeg hjelper folk å sortere tanker og nå mål. Videre er det alltid nyttig å ha et eksempel å trekke ut av ermet, gjerne et som mottakeren kan kjenne seg igjen i, og som bygger opp under nytteverdien. I mitt tilfelle vil det kanskje være en etablerer som fikk strukturert hverdagen sin, hentet styrke til å satse og kom i gang med den virksomheten hun hadde drømt om. Avslutningsvis forsterkes budskapet hvis du gjentar hovedpoenget, det om hvorfor det du gjør er nyttig, viktig eller verdifullt. Fordelen med begrenset tid, er at det ikke er tid til utenomsnakk, eller til setninger som begynner med ”jo, altså..” Rett på sak, klare meldinger og en god porsjon entusiasme gjør susen. For det er jo en grunn til at akkurat du startet med akkurat din virksomhet? Det er hva du brenner for, drømmen om noe større og gode eksempler vi gjerne vil høre om, for gjennom dette sprer du inspirasjon og tro på at det nytter for andre som står på startstreken og kjenner etter om drømmen er sterk nok til å bære dem videre… Du har 2 minutter fra nå!
Comments