Har du kjent på gleden av å gi ros? - Janne Krohn-Hansen gjesteblogger
- Hedvig Rognerud
- 7. des. 2012
- 2 min lesing
Det er helg igjen og adventstid, og ikke minst tid for juleavslutninger, tilbakemeldinger og oppsummering av året som har gått. Fjellcoachen har fått besøk av gjesteblogger, denne gangen coachkollega og gründer Janne Krohn-Hansen, som jeg ble kjent med i vår og allerede har lært å sette stor pris på, både som menneske og fagperson. Janne setter ros på dagsorden! ________________ Jeg har ofte undret meg over hvorfor det er mange som opplever det vanskelig å gi ros. Hva er det som gjør at vi holder igjen? Hvorfor lar vi være å sette ord på våre oppfatninger og tanker når vi ser og opplever rosverdige øyeblikk? For det er vel flott at andre lykkes? Ligger noe av forklaringen i vår kultur, måten vi kommuniserer på , janteloven eller manglende bevissthet rundt egen tilbakemeldingskultur - hjemme og på jobben? En leder uttalte her om dagen ”jeg ER bare ikke den typen som driver og skryter av andre jeg”. Er vi bevisst forskjellen mellom ros og skryt og hvordan dette i ulik grad treffer følelsesregisteret vårt? Det hender ofte at tilbakemeldinger skjer på en måte som mottakeren ikke oppfatter som konstruktiv eller seriøs. Kunsten å ta imot ros og ris på en god måte er ferdigheter vi kan trene på. Nøkkelen til utvikling av tilbakemelding ligger nettopp i mottaket. Hva er typisk deg når du får ros og ris? Vi har ulik tålegrense for ulike personer fordi de representerer ulike relasjoner. Det finnes relasjoner som tåler større trykk og temperatur enn andre. Mottak av ros og ris har de fleste av oss aldri lært, det er derfor det oppleves så vanskelig. Denne erkjennelsen gjør at vi får mindre ros og ris enn vi kunne ha fått, som igjen medfører tapte muligheter til å lære i et fellesskap. Min erfaring etter å ha jobbet med disse utfordringene i næringslivet, er at en god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen gjør at folk føler seg sett og verdsatt. Jeg har også sett hvordan ansatte gjennom trening blir bedre på å gi og ikke minst ta imot feedback og at de oppdager at gevinsten er både faglig og personlig utvikling. En god tilbakemeldingskultur bygger på tillit, ærlighet og gode hensikter. Jeg har vært så heldig å fått være veileder for 20 minoritetsspråklige deltakere på jobbsøkerkurs i høst. Det er mye som skal læres for å bli en god arbeidssøker. Noe av det viktigste var allikevel å forberede deltakerne på å bli en god kollega. En mer raus forsamling skal du lete lenge etter. 10 uker trening gjorde susen. Julen er den tiden vi er ekstra oppmerksomme og forsøker å ta godt vare på hverandre. I alle fall ligger det noen forventninger i den retning. Mens vi venter kan vi jo øve oss på å være litt mer raus med hverandre – og du, gir du deg selv gode tilbakemeldinger?






Kommentarer