top of page
iStock-1307069993.jpg

Hvem er du egentlig?

  • Forfatterens bilde: Hedvig Rognerud
    Hedvig Rognerud
  • 23. juli 2012
  • 3 min lesing

I møte med stadig nye etablerere er det ett hovedspørsmål som blir mer og mer viktig for meg å får svar på: Hvem er du egentlig? Dette ene spørsmålet  kan gjerne utdypes med flere: Hva får deg til å starte egen virksomhet? Hvordan trives du med risiko? Hvor sta er du? Hvorfor er dette viktig for deg? Hvor viktig er det? Hvilken historie brenner du for å fortelle? Jeg tror nemlig at nesten alle kan starte sin egen virksomhet hvis de ønsker det, men ikke alle vil, og slett ikke alle bør. For det å bygge opp en eller flere arbeidsplasser fra bunnen av, kommer ikke gratis, og det er heller ikke risikofritt. Det ligger ikke for alle å være villig til å risikere helse, parforhold og privatøkonomi på sitt eget personlige prosjekt, og bra er det. Like bra er det at noen tør og vil, for det er her vi finner framtidas arbeidsplasser. Det er mange år siden jeg oppdaget at den beste, mest unike forretningsideen ikke nødvendigvis hadde det beste potensialet for å lykkes, rett og slett fordi det er personen bak ideen det kommer an på.  En etablerer jeg kjenner, lå våken om nettene på grunn av uforløst skapertrang og kreativitet før han tok sats og kjøpte en allerede opparbeidet virksomhet og ble bedriftsleder. Endelig fikk han nok å henge fingrene, og da involverte han seg like gjerne i en bedrift til, og enda en . . Andre sitter hjemme og filer og pusser på ideen sin, men blir liksom aldri helt klar for markedet. Som rådgiver møter jeg gjerne etablereren på det stadiet der planene er større enn privatøkonomien tillater, og det er på tide å søke hjelp fra forskjellige finansieringskilder for å få realisert drømmen.  Både bank, Innovasjon Norge, kommune osv har gjerne det til felles at pengene sitter langt inne hvis de ikke tenner på prosjektet. Derfor er det opp til den samme etablereren å fortelle sin historie så overbevisende at det begynner å lyse i øynene også hos den som sitter på den andre siden av bordet, selv om han eller hun har hørt 100 tilsvarende historier før. Det beste jeg kan bidra med, er bevisstgjøring, slik at den som eier ideen, går fra å ville alt med en gang og ha hele verden som målgruppe, til å bli klar over sitt eget og produktets særpreg. Videre at denne identiteten kommer tydelig fram i arbeidet med forretningsplan og i all markedsføring. Det er viktig å få fram historien bak ideen, den som gjør at viljen til å få dette ut og fram i perioder er sterkere en primærbehov som både søvn og økonomisk trygghet. For uten denne drivkraften som ligger i formidlingsbehovet og vissheten om hvorfor du vil dette, kan de lange dagene etter ei stund bli tunge og motløse. Historien bak er også viktig for å skape tro og entusiasme hos støttespillerne på veien, den gir rett og slett mer troverdighet til ideen. Hvem er du egentlig? Har du en arv du ønsker å videreføre, eller brenner du for ei helt spesiell målgruppe?  En reiselivsbedrift jeg kjenner, tilbyr spesielt tilrettelagte ferieuker for døvblinde og deres familier. Hvorfor? Fordi tilbudet ikke fantes da de hadde behov for det, og fordi de har førstehåndskunnskap om målgruppa. Andre restaurerer og bygger om gamle bygninger på gården til serveringslokaler, og krydrer det hele med interiør og  historier fra tiden slik den var før. Slik bidrar de til å hedre forfedrenes innsats. Andre igjen henter fram gamle matoppskrifter og serverer det hele i ny, trendy innpakning der historien er en viktig del av konseptet. Men alt dette krever at du er ærlig med deg selv, og ærlig med kunden/gjesten/støttespillerne. Hvis du ikke legger arbeid i å finne ut hvem du er og hva du står for, kan det fort røyne på i motbakkene. Er du villig til å legge ned alt arbeidet som kreves for at det du formidler, framstår som helhetlig og troverdig? Er du villig til å stå for det du formidler, hver dag, året rundt?  Når hverdagen er tøff, er jeg sikker på at du innimellom spør deg selv: "Hvorfor holder jeg egentlig på med dette her??"  Da er det forarbeidet som avgjør om du er i stand til å dra deg selv opp etter håret og svare bestemt: "Fordi det er viktig!"  eller ikke. Alternativt er det fortsatt mange gode arbeidsplasser her i landet der du har mulighet til å gjøre en hederlig innsats mot ei anstendig lønn uten å  slite deg ut. Se også Om å gange med PI

Kommentarer


Øycoachen AS

Vikhagan 10

2350 Nes på Hedmarken

hedvig@oycoachen.no

+47 90 36 30 96

Veien er kort fra Helgøya
til Oslo, til resten av
Innlandet, og skal vi lenger, 
er Gardermoen bare en
drøy time unna.

  • LinkedIn
  • Facebook

Design: Avranden / 1618

bottom of page