top of page
iStock-1307069993.jpg

En unik mulighet - men for hvem?

  • Forfatterens bilde: Hedvig Rognerud
    Hedvig Rognerud
  • 10. mai 2013
  • 2 min lesing

Det er helg. Sanselig og hvitløksmarinert (som Kari Bremnes ville sagt det) sprer fredagsmiddagen duftene sine ut fra stekeovnen og inn i alle husets kriker og kroker. Selv sitter jeg sammenkrøllet i godstolen, kjenner på at jeg har det godt, og tenker på alle menneskene jeg har møtt den siste uka.  Det siste møtet handlet om innlandsstrategi og hva som fremmer vekst i Fjellregionen. I denne diskusjonen, med dyktige og erfarne folk som opererer både på regionalt og nasjonalt nivå,  opplever jeg enda en gang en innfallsvinkel  jeg kjenner godt fra før.  Det påpekes muligheter og uutnyttet potensial som noen burde kunne ta tak i. Men hvem er "noen"? Her snakker vi ikke om at "noen" burde ordne opp, men at den/de samme "noen" har en mulighet til å utvikle noe for sin egen del, en forretningsidé, et nytt produkt eller ei ny kundegruppe, altså bare positivt. Skape, eie, utvikle.  Så hvorfor skjer det ikke? I mitt hode er det sterke bindinger mellom motor og eierskap. Det handler ikke om å måtte eie sin egen bedrift for å få fart på motoren (selv om det også hjelper) men å ha et eierforhold til det du holder på med, vite hvorfor du gjør det og hvorfor det er viktig for deg. Det hele starter med eierskap til idéen. At det er din egen idé, gir som oftest  bensin til motoren, selv om det fint går an å fyre på andres idéer også. Det tar bare litt lengre tid. Vanligvis. Men jeg har også vært til stede i noen sene nattetimer der en slik  idé ble født, og den som satte idéen ut i livet (og i dag lever godt av den) var en annen enn den som løftet den fram. Rett og slett fordi disse to satt på ulik, men supplerende kompetanse. Den som ser en mulighet andre kan ta tak i, kan ha en ulempe i at han/hun bare ser en del av det store bildet. Idéen kan være genial, isolert sett, men å realisere den vil by på utfordringer det er vanskelig å se for utenforstående. Andre ganger er det "feil" person som kommer med innspillet, og idéen faller på steingrunn uansett hvor god den måtte være. Kan hende er den ikke ferdig bearbeidet, kanskje er det utfordringer som ikke er påtenkt og som kan velte det meste, men det kan også hende at akkurat denne idéen er en uslepet diamant som kan forløse de utroligste ressurser bare noen tar slipejobben.  Da er vi tilbake til "noen". Veien fra idé til handling forutsetter

  • Kreativitet/idéskaping

  • Opplevd eierskap i en form eller en annen

  • Vilje til å lytte/se muligheter

  • Et apparat av støttespillere/diamantslipere

  • Entusiasme/handlekraft

Kanskje ligger alt dette i én og samme person, men ganske ofte fordeles disse egenskapene på flere. Da det viktig at de går i takt.

Comentarios


Øycoachen AS

Vikhagan 10

2350 Nes på Hedmarken

hedvig@oycoachen.no

+47 90 36 30 96

Veien er kort fra Helgøya
til Oslo, til resten av
Innlandet, og skal vi lenger, 
er Gardermoen bare en
drøy time unna.

  • LinkedIn
  • Facebook

Design: Avranden / 1618

bottom of page