Hva er lov og hva er lurt?
- Hedvig Rognerud
- 19. nov. 2024
- 3 min lesing
Oppdatert: 6. mars
Hei, jeg lurer på om du kan kjøre en prosess for landsstyret vårt? Vi vil gjerne etablere noen felles spilleregler. Men da trenger vi at du også har med deg en jurist. Jeg regner med at du kjenner noen du kan anbefale?
Henvendelsen kom fra en styreleder jeg kjente godt fra helt andre sammenhenger, så jeg kontaktet en advokat jeg allerede samarbeidet med og hadde tillit til. Han hadde ikke mulighet, men sendte meg videre til en kvinnelig kollega. Slik gikk det til at jeg våren 2016 befant meg på et gårdshotell og skulle samarbeide med en arbeidsrettsadvokat jeg aldri før hadde møtt.
Partners in crime
I Kari Bergeius Andersen møtte jeg et menneske jeg fant umiddelbar kjemi med, morsom, klok og kunnskapsrik.Likevel tok det noen år før vi tok opp igjen tråden. Kanskje tenkte begge at den andre var travel nok som det var. Jeg husker ikke helt hva som fikk oss til å søke kontakt igjen, ut over at jeg likte det jeg så av Kari som fast "jus og covid-ekspert" hos HR Norge i en periode de fleste av oss hadde en bratt læringskurve knyttet til kriseledelse.
Samarbeidet skjøt fart etter et tre dagers kurs i co-fasilitering, der vi virkelig fikk øynene opp for dynamitten som ligger i å spille på flerfaglighet og hverandres spisskompetanser, for ikke å snakke om energien i et godt samspill.
Vi oppdaget også at selv om verktøykassene våre har ulikt innhold, er verdigrunnlaget felles. Der Kari sier at alle skal ha en reell mulighet til å lykkes i jobben sin, har jeg andre ord på det samme. Vi ønsker begge å bidra til mestring, trivsel og produktivitet, eventuelt sosial og økonomisk bærekraft i arbeidslivet, på alle organisatoriske nivå.
Alle skal ha en reell mulighet til å lykke i jobben sin.

Hva er lov og hva er lurt?
Hva er lov?
Det er alltid lurt å gjøre seg kjent med rammene i et arbeidsforhold. Hva har vi å forholde oss til, fra juss til interne spilleregler, og hvor stort er handlingsrommet? Mange som møter arbeidslivet for første gang, har store huller i denne type kunnskap, og det kan også gjelde også de som har jobbet i flere år. Dette resulterer igjen i misforståelser, urealistiske forventninger og etterhvert krevende konflikter.
På samme måte som små barn tester rammer for å oppnå trygghet for hvilke regler som gjelder, fortsetter mange voksne i samme spor. Hvis de da ikke møter motstand i form av vennlig tydelighet, er det noen med lederansvar som ikke gjør jobben sin.
Hva er lurt?
Men hva med handlingsrommet vi har, er det til for å brukes fullt ut? Spørsmålet er like relevant enten du er leder eller ansatt, og svaret er situasjonsavhengig. Vår jobb som kursholdere er å minne om at det ikke er slik at alt som er lov, er lurt. (Forresten er ikke alt som er lurt, lov heller.)
Oppfølgingsspørsmålene er gjerne: Hva ønsker du å oppnå med det du ønsker å gjøre? Vil handlingen føre deg nærmere målet? Hvilke alternativer finnes? Hvordan kan du kommunisere ønsker, behov og/eller krav på en bedre måte?
Hvordan kan du kommunisere ønsker, behov eller krav på en bedre måte?
Læring gjennom erfaringsdeling
Blant kursdeltakerne våre er det alltid mye erfaring og tilegnet kunnskap, i tillegg har de fleste med seg pågående saker i bakhodet, saker der de trenger innspill som kan bringe dem nærmere en løsning.
Derfor benytter vi et verktøy som gir rom for å melde inn case anonymt underveis. Slik kan vi få opp og drøfte saker som er dagsaktuelle og relevante uten at noen vet hvor de hører hjemme, og samtidig trekke veksler på kompetansen i rommet.
Hva snakker vi om?
Hva som er lov og hva som er lurt berører mange områder i arbeidslivet. I skrivende stund og med denne overskriften holder Kari og jeg både åpne og interne kurs i:
Den nødvendige samtalen
Sykefraværshåndtering
Ledelse og psykisk helse
Konflikthåndtering
Arbeidslivets spilleregler






Kommentarer