top of page
iStock-1307069993.jpg

Hvordan stå støtt i rollen som fasilitator?

  • Forfatterens bilde: Hedvig Rognerud
    Hedvig Rognerud
  • 27. feb.
  • 2 min lesing

Oppdatert: 1. mars

Hvis vi går til Store Norske Leksikon, betyr fasilitering å fremme eller lette:


Begrepet fasilitere brukes blant annet i medisin og psykologi når tilstedeværelse av et annet fenomen, en egenskap eller en person øker forekomsten av noe.

Møte- og prosessfasilitering


Med jevne mellomrom får jeg spørsmål om jeg med min coachbakgrunn kan ta på meg å fasilitere et møte eller en prosess. Tanken bak er gjerne at det vil gli lettere med en nøytral tredjeperson i rommet. Andre ganger kan leder ha et ønske om å delta mer aktivt i diskusjonen selv, og trenger noen til å lede både møtene og prosessen.


Ofte er dette et klokt valg som tilfører merverdi, men det vil også være tilfeller der det er mer riktig å bygge fasilitatorkompetansen internt. Når vi velger denne løsningen, vil de som blir plukket ut, oppleve å bli satset på. Ved behov vil de være tilgjengelige på kort varsel, de kan organisasjonen de jobber i, og hvis de er flere, har de hverandre å sparre med.


Er det stadig behov for fasiliteringsbistand, vil det også være en lønnsom investering for arbeidsgiver å satse på interne krefter.


Internfasilitering


Når kan det være behov for et team av prosessledere internt?


Typiske eksempler er i perioder med stort omstillingsbehov, tilpassing til nye markeder, fusjoner, ny organisering eller innføring av nye systemer.


Prosessledelse knyttet til arbeidsmiljøkartlegginger og oppfølging av funn, er et annet område, og ulike former for planarbeid et tredje.



Digital og fysisk tilstedeværelse


Gründerne bak VOXT har utviklet et digitalt dialog- og teamutviklingsverktøy der formålet er å styrke engasjement og samhandling i ulike prosesser, og bygge sterke team. Selv sier de at det gjør teamutvikling seriøst enkelt.


Det stemmer også med erfaringene jeg selv har som bruker. Verktøyet er genialt! Samtidig er det viktig at den som styrer prosessene og verktøyet, står støtt i sin egen rolle som fasilitator. Dette krever:


  • Tydelige roller

  • Gode forberedelser

  • Tydelige rammer og avklaringer

  • God samhandling med gruppa

  • Åpne spørsmål og respekt for prosessen

  • Tilstrekkelig variasjon/dynamikk

  • Håndtering av uromomenter

  • Oppsummering, tiltak og handlingsplan


Kurs for interne fasilitatorer


VOXT og Øycoachen går nå sammen om å lage et kurs for interne fasilitatorer som ønsker å bli trygge i bruk av VOXT som verktøy, og samtidig vil ha faglig påfyll i prosessledelse og fasilitering, og sparring rundt planlagte prosesser.


Det vi i fellesskap tilbyr, er opplæring, praktisk trening, erfaringsutveksling og tips og triks som sikrer trygg og inspirerende fasilitering fra A til Å når deltakerne kommer tilbake på jobb.


Kurset tilbys i første rekke bedriftsinternt for større virksomheter, men det vil også bli åpne kurs etter hvert. Nysgjerrig? Ta kontakt, da vel!



Comments


Øycoachen AS

Vikhagan 10

2350 Nes på Hedmarken

hedvig@oycoachen.no

+47 90 36 30 96

Veien er kort fra Helgøya
til Oslo, til resten av
Innlandet, og skal vi lenger, 
er Gardermoen bare en
drøy time unna.

  • LinkedIn
  • Facebook

Design: Avranden / 1618

bottom of page