top of page
iStock-1307069993.jpg

Reisende i andres drømmer - kan digitalt produktpass være svaret?

  • Forfatterens bilde: Hedvig Rognerud
    Hedvig Rognerud
  • 1. sep.
  • 3 min lesing

Noe av det aller beste med rådgiverrollen er menneskemøtene, og opplevelsen av å kunne være til nytte for de som har en drøm de ønsker å realisere. Det er utrolig meningsfylt å ta inn andres drømmer, mål og ambisjoner, spesielt når vi sammen utforsker de underliggende drivkreftene og hvorfor det de ønsker å oppnå, er viktig.


De aller fleste gründere drives av noe som er større enn seg selv, og et ønske om å gjøre en forskjell i verden. Det kan handle om alt fra tilbud og tjenester de selv savnet da de trengte det som mest, et ønske om å videreføre familietradisjoner eller kulturarv, eller det mest ambisiøse av alle mål:

De vil redde verden, eller i hvert fall miljøet.

Felles for alle er at de har noe de tror på, og som gjør at de står opp om morgenen og fortsetter arbeidet også de dagene det butter.


Småskalaprodusentene


En slik viktig ting er småskala matproduksjon, basert på tradisjoner, respekt for naturen og dyra, overført kunnskap, ny kunnskap og fokus på kvalitet, bevisste valg og ikke minst: tålmodighet. De ender opp med gode, smakfulle produkter, produsert med god samvittighet og en større hensikt, og historien de har å fortelle, er verdt å lytte til.


Problemet er bare at denne måten å tenke på, er både tidkrevende og kostbar. Og hvis forbruker ikke forstår arbeidet bak, og merverdien i de valgene den lille produsenten tar hver dag, vil de velge et rimeligere produkt.


Ganske nylig besøkte jeg en av Norges aller første vingårder. Den vesle produksjonen de har så langt, forsvinner fort ut til ivrige kjøpere som verdsetter initiativet, og forstår reisen de da får være med på.

ree

Litt senere overhørte jeg en tilfeldig person spørre om prisen på en flaske, og svaret hun fikk, fikk henne til å steile:

Så mye for en flaske vin??? Da skal jeg ihvertfall ikke kjøpe!

Hun hadde ikke den innsikten om ambisjoner og produksjonsprosess som følgerne hadde fått del i.


Digitalt produktpass


De siste årene har jeg blitt kjent med tech-gründer Sara M. Rakstang og bedriften Repass . Hennes kamp for å tilføre mer etikk i klesindustrien, har ledet fram til et digitalt produktpass med formål å dokumentere etiske valg, og styrke sporbarhet, transparens og bedre intern styring i alle typer produksjon. I tillegg er historiefortelling et betydelig element i det hele.


Verktøyet er designet for å vokse med virksomheten, og egner seg derfor like godt for småskala virksomheter som for de store produsentene.


Overgangen fra tekstil til mat er liten, fordi byggesteinene er de samme, og de seks historiene alle produsenter må kunne fortelle, er de samme:


Seks historier

HVEM ER VI? Historien om deg/dere som startet opp denne produksjonen, og har ansvaret for den i dag.


HVORFOR ER JEG HER? Historikk og verdivalg. Hvorfor startet vi opp produksjonen?


VISJONSHISTORIEN. Hva drømmer dere om? Drivkraften som holder dere i gang i med- og motgang.


LÆRDOM. Hva ønsker dere å lære bort av kunnskap og erfaring? Hvordan henger ting sammen, og hva ligger bak valgene dere tar hver dag?


VERDIER I PRAKSIS. Hvordan lever dere verdiene deres? Hva betyr ord som etikk, bærekraft, kvalitet og verdivalg i deres arbeidshverdag? Og hvordan formidle det dere står for, på en troverdig måte?


JEG VET HVA DU TROR! Historier som adresserer elefanten i rommet eller knuser myter. Det kan handle om pris, kvalitet, leveringsdyktighet eller helt andre ting.


Husk at dine verdier utgjør merverdi også for kunden!

Transparens mot omverden og produksjonsstyring internt


Med digitalt produktpass er det mulig å samle all dokumentasjon på ett sted, om alt fra jordsmonn til ferdig produkt, inkludert råvarer, underleverandører, materialvalg, leverandører, produksjonsprosesser og lagring.


Noe er viktig til internt bruk, for eget overblikk og kontroll. Det som er relevant for kunde og forbruker, kan legges åpent og tilgjengelig gjennom en QR kode på emballasjen. Slik kan kundene inviteres inn i din verden, og forstå merverdien som ligger i sikring av kvalitet i alle ledd.

ree

Mat er ikke bare næring, det er også kultur, tradisjon, opplevelse, råvarer, bærekraft, dyrevelferd, historiefortelling og mye, mye mer. Ved å invitere eksisterende og framtidige kunder med på din reise, vil vi som forbrukere ha enda en grunn til å velge nettopp ditt produkt, samtidig som betalingsviljen øker.


Velkommen til frokostmøte:


Alt dette og litt til skal Sara og jeg snakke om på frokostmøte i Brumunddal 11. september 2025, med Næring i Ringsaker som arrangør:






Kommentarer


Øycoachen AS

Vikhagan 10

2350 Nes på Hedmarken

hedvig@oycoachen.no

+47 90 36 30 96

Veien er kort fra Helgøya
til Oslo, til resten av
Innlandet, og skal vi lenger, 
er Gardermoen bare en
drøy time unna.

  • LinkedIn
  • Facebook

Design: Avranden / 1618

bottom of page